برگ بازنده رئیس جمهور؛ فرار از اقتصاد بسوی سیاست

برگ بازنده رئیس جمهور؛ فرار از اقتصاد بسوی سیاست


برگ بازنده رئیس جمهور فرار از اقتصاد بسوی سیاست
 
اشتراک گذاری مشترکات پیشرفت می آورد نه تبلیغ اختلاف برای رفراندوم
روحانی: اختلاف فکری و نظری را باید به رسمیت شناخت/به تنوع و اختلاف نظر احترام بگذاریم- ۲۴ دی96 -
 و حدوداً یکماه بعد رئیس جمهور در بخش پایانی سخنان خود در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ( 22 بهمن 96) : اصل 59 قانون اساسی می‌گوید برخی موارد قانو‌ گذاری و اعمال قوه مقننه مراجعه به آرای مستقیم مردم است، اگر در دو مسئله اختلاف داریم، دعوا و شعار ندارد صندوق آرا را بیاوریم، طبق اصل 59 قانون اساسی هرچه مردم گفتند به آن عمل کنیم....
  ودر برابر این اظهار نظری که نه از جایگاه اعتباری  لازم انعکاس می یابد  باید گفت : مثل اصل هشتاد و نه (89) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به نام "اصل استیضاح وزیران و رییس جمهور"   شناخته می شود.قانون آیین نامه چگونگی بررسی عدم کفایت سیاسی رئیس جمهور قابل توجه است. اما چرا لابی ها  اجازه نمی دهند نه رئیس جمهور  ونه حتی وزیران  مورد سوال  نمایندگان مردم  در صحن مجلس واقعا پاسخگو  باشند؟ و چرا موضوع سوال از حضرتعالی روی میز هیات رئیسه  مجلس خاک می خورد؟
و در بخشی دیگر پیش از این درهمین سخنرانی اظهار شد:" کسانی که از قطار انقلاب پیاده شده شده اند به قطار انقلاب برگردانیم" . زمان زیادی نمی گذرد که هزاران نفر  بجهت اینکه جرمی بعنوان  مدیران دولت احمدی نژاد  داشتند از مفاصل  ومناصب سیاسی، اجتماعی وفرهنگی پیاده کردید . حال این سوال در قبال نظر شما مطرح است که آیا رئیس جمهور برای عملی کردن شعار خود می تو انداین گروه گسترده را می تواند به قطار مورد نظرش برگرداند ؟
و پرسش دیگر ایست که بله  بخش عظیمی از مردم  ودولت در باره کارنامه ی اقتصادی دولت بشدت با  آمار قوه مجریه  در این عرصه اختلاف  نظر دارند آیا دولت حاضر است ؟ که نه صندوق رای بیاورد بلکه نتیجه یک نظرسنجی مستقل دقیق را  قبول کند و تبعات آن را که یقیناً  التماس دعای شرکت کنندگان خواهد بود با آغوش باز بپذیرد ! آقای روحانی  از کف تا سقف بازار تخم مرغ ششصد تومانی( که معدو م شدن  حدود 20 ملیون مرغ برای توجیه آن اعلام شده در حالیکه چرا ئی عدم پیش بینی و واکیسنه شدن طیور و مرغ صنعت کشور ،  عذر بدتر از گناه را تداعی می کند)  و دلار پنج هزار تومانی ، باعث شده است تا مردم حسرت دوران احمدی نژاد را بخورند؟
 یقنیاً عقب نشینی با مسافت زیاد دولت شما از رویکرد اقتصادی افزایش  نرخ ها در سال  97  و اهتمام یکشبه  به   برنامه های رفع مشکلات  اقتصادی و اعطای  وامهای خلق الساعه بیانگر این رویه بود که شعارهای غالب منتقدین ومعترضین شرایط بد اقتصادی و نرخ بالای بیکاری است و آن را  تا حدی شنیده اید وعلیرغم اینکه  در حلقه ی اول و برخی رسانه های وابسته به دولت بنحوی سعی کردند شعارهای دیگری را هم  درراستای پوشش نقصان کارائی ها ضمیمه آن اعتراضات کرده تا بار گناه خویش را کم کنند. بعبارتی دیگر می شد همین حرکت ها را تا قبل ازاین انجام داد وچرا اکنون  دولت گوش به زنگ خود را نشان می دهد؟
 حامی احمدی نژاد  با همه ی کم وزیادش بودیم ولی تازمانیکه  او سپر ولایت بود. و یقناً اگر  او دراین مسیر  ثبات بخرج داده ودر معرض سایر حواشی قرار نگرفته بود . در همان مناظره اول قال قضیه را می کند این ادعا را نگرانی شدیدمشاوران و حلقه ی اول همفکران شما  وتحلیلگران بین المللی بی محابا با بیان خود اثبات می کردند و شانس آوردید بطرقی او از قطار پیاده شد.
ودیگر اینکه شما اگر بگفتگو علاقمندهستید و به آن آنطور که اعلام می کنید اعتقاد دارید فقط  تن به یک مناظره  میان دولت پرداخت(نهم ودهم ) ودولت دریافت(یازدهم ودوازهم) برگزار کنید!!  تنها یکبار و شما دونفر روبروی هم قرار بگیرید تا مردم متوجه شوند . که کی  چه  در چنته دارد وداشته است؟!
آقای روحانی؛  علاقه مفرط شما به فضای مجازی  خارجی  باعث شده تا مجال عرصه ی واقعی داخلی را جدی نگیرید روزهای بسیاریست که تیتر  بسیاری از سایت ونشریات خردوکلان خارجی متوجه  موضوع گیری های خاص شما با ارکان واصول انقلاب است وآنها را نو به نو برجسته می کند . البته حداقل خسارت آن این است که بسیاری از  سرمایه گذاران خارجی این رویه را فضای  تنش زا برآورد کرده و حتی  ریسکی بالا برای سرمایه گذاری در کشور مان  مورد مطالعه هم قرار ندهند.  
 
آقای رئیس جمهور! حتی بیگانگان هم متوجه شده اند که یک رئیس  واحد برخلاف روند متعارف  چند گفتمان  متنوع را دنبال می کند و این روند  وجه تسلط  نمی آفریند  وچه که  خود موجب تشتت است . وهمان را  بیگانه تیتر می زند که "روحانی برای جلب رضایت غرب حاضر است هرکاری را انجام بدهد" و...
و یکی از پیامدهای آن که دولت جدی نمی گیرد ماننداین جریان حاکم بر روابط بین الملل است که یورونیوز طی مصاحبه ی درسال 2017 با نائوم چامسکی موضع نهائی  اروپا را اینگونه  گزارش  می دهد :
آیا اروپا  "کُلفَت" ایالات متحده است؟
نوام چامسکی:
"مطمئنا آنها بسیار ترسو تر از این هستند که موضع مستقلی را اتخاذ کنند . "
و باید از رئیس جمهور محترم پرسید چرا از  سرزنش  و اظهار خصومت دشمن وموانع حقیقی خارجی روبرگردانده و به سرمایه گذاری در برجسته کردن موانع فرضی ودشنمان  وهمی داخلی پرداخته است!
 روشن است  تله ای از روال  روتین  که  قادر به انطباق با شرایطی که کشور در آن قرار دارد  و بر پندار و  گفتار و کردار رئیس خواسته ویا ناخواسته سایه انداخته است   با خلاء  در اقدام وعمل، ناتوانی در پیش بینی، واکنش انفعالی   وعدم تحلیل  صحیح  از اوضاع داخلی و اوضاع بین المللی  رئیس جمهور  را درهاله ی از شعارهای عمل نشده غرق کرده است  برای  تشریح این عنوان کافیست  به وعده های انتخاباتی در همان مناظره اخیر از سوی رئیس ومعاون اولشان مراجعه کنیم. و بپرسیم آیا دولت از عملکرد موفق ورضایت بخش بسیاری از مدیران ومشاوران خود  آنچنان که وعده داده بود  در درون حوزه در اختیار خود تمام وکمال سراغی دارد  ومطمئن است که می خواهد  با متمایز کردن آن موفقیت ورشدسازمانی را با ناخنک زدن به سایر قوا تعمیم دهد ؟ با همه ی این اوصاف مراحل ظهور  شعارها  و ارتباط آن با  اقدامات دولت  می توان  حداقل در 8 مرحله به شرح زیر خلاصه کرد:

1.  پیش از برجام و پسابرجام  جدایی بین دولت و جامعه، و  چگونگی جذب همیاری لایه های سیاسی در چگونگی ترکیب اقتصاد و سیاست

2.  شکاف روزافزون  درطبقات اجتماعی حاصله از عواید حداقلی برجام  وسرریز منافع عمومی .از فاصله ی دوانتخابات وبعداز آن

3. تجزیه ساختارهای مکانیزم های سنتی و معنوی و مقدمه ای برای رویکرد شتاب زده . پذیرنده مدرنیته وجهانی سازی شکست خورده و چالش برانگیز حتی در تمدن غربی در قالب شعارهای تبلیغاتی و تسری به موسسات دولتی.
4.  انحصار دولتی  درگفتگوی اقتصاد وفرهنگ وفقدان توجه به اصل عدالت اجتماعی بود.( زیر پوستی کردن قاعده تعلیل وحذف) در بودجه بندی های سالانه ی کشور
- خاموش شدن سیستماتیک در برابرمشکلات حوزه ی  آسیب های واقعی اجتماعی
5- عدم توجه به آمارها وارقام نمودارهای واقعی داخلی وبین المللی در  شناسائی تعاریف ، استانداردها و مقایسه  وشاخص های متعارف دردوعرصه ی قابلیت ها ی انسانی و ظرفیت های سرزمینی  به عنوان معیارهای ا ختصاصی کشور  (د پیش از انتخابات  ها و پس از آن)
- بهره گیری از ارسال سیگنال دوطرف  به برخی رسانه ها  داخلی وخارجی  بدون لحاظ  تفاوت های  فرهنگی ملی و فردی بین دریافت کنندگان  برای گروه های سنی  واطیاف صحنه های احساسی که متناسب با بکارگیری الفاظ   برای تسلط براحساسات  ونه حل مشکلات امری رایج بوده است
-عدم نیاز به  توازن بین دنیا و آخرت را با تقلید از رسانه های غربی و اعمال نظر شخصیت های غربی  که برای  معرفی آن آیتم ها در جوامع  مسلمان توجیه می تراشند.
 6- توسعه ی اصطلاح گرائی  بدون توجه به منافع ومصالح ملی  وانقلاب -  بسیاری از اصطلاحات محبوب  دولت امروز وهمفکران فراتر از نقش  مورد انتظاردر شرح و بیان   برای تبدیل شدن به یکی از علل درگیری ها کنش واکنش های جامعه شده ست.. ( افراط گرائی، بگذارید مردم راحت باشند و... )
-  تهیج غرایز ولذت جوئی ها و رقابت های فوق رفاه طلبانه نامتعارف  با روش های مستقیم و غیر مستقیم  از طریق استفاده از رسانه ها وتریبون ها ، تقریبا هیچ افتراقی  بین حلال و حرام،احکام و شرعیات وضد آن  یا چه چیزی درست است و چه چیزی درست نیست دیگر مهم نبوده است.
7- نپرداختن  به فقر مطلق برای  جدا شدن از  صفر مشکلات ..! به تعبیری کاهش مشکلات اجتماعی   آگاهی از موضوع  ریشه های مشکلات معیشت و اقتصادی مردم در وهله اول هیچگاه  جایگاه اصلی خویش را پیدا نکرده است،  و کم کردن تعارضات در گفتمان داخلی لاقل  به میزان نیمی از تمرکز برمشکلات  روابط خارجی ،اهمیت نیافته است.
 8- برچسب سیاسی به پیگیری ومطالبه رفع فساد و حقوق نجومی و رانت خواری وتبعیض  ...

آیا  اگر نمایشگاهی  مستند از تناقضات بخواهیم برگزار کنیم  که از مبدا پایتخت به شعاع هر طرف در طول وعرض ایران خط طولی برای  پرپائی مستندات آغاز کنیم  مسیر بارگذاری  محتوای نمایش کم نخواهد آمد؟!
 درمقابل برای نمونه اگر مالزی   با تدبیر  و تکیه برآرمان ملی  مسئولین خود  در دستیابی به  رقم  چشمگیر در توسعه دست می یابد  ودر  یک  رستاخیز اقتصادی  و صنعتی موفق می شود ، این مهم را با تمرکز بر توسعه منابع انسانی، و فعال کردن نقش سیاست های تولیدی، از طریق بهره وری در بخش آموزشی  شاخه های عمومی آموزش وپرورش  و دانشگاه، با استفاده از نظریه های آموزش واقعی،توانسته است  با بهترین  ها  در جهان رقابت کند.
 مسلح  شدن مالزی به نسل دانش محور  زمانی روی داد  که  مقامات آن کشور  تصمیم های به  ارائه آموزش  برای هر شهروند مالزی، با ارائه محیط علمی مناسب و ایجاد کار گروه بزرگ در سطح کارگاه ملی صنعت  و تولید بود که امروز مقصد پژوهشگران بسیاری شده است ..
 و از سوئی دیگر این مقاله  علمی وآکامیک نیز جای یکبار خواندن دارد / دانش به عنوان قدرت، دانش به عنوان سرمایه - جان باری / (2011)
در هر صورت، روزهای آینده به ما نشان خواهد داد که آیا دولت  می تواند هزینه های مشکلات داخلی و خارجی را به دلیل سیاست های  عجولانه و  با جایگزینی و استحاله ی اسلام ناب با اسلام معتدل  و انقلابیون حقیقی با انقلابی نما ها، دولت چابک با دولت برخورد تحمل کند؟!
  روشن  است که همواره این  انقلابی ها ی حقیقی وبی ادعا هستند  که هزینه هائی از جان و داشته ی خود را هزینه  کشور  وانقلاب می کنند  ولی مدعیون انقلاب با اصرار برسیاست انکار پس از مدتی، برخوردار از مزایا ی موجود برپائی وحفظ  انقلاب  می شوند
ضعف دولت در برنامه ریزی اقتصادی
همان گونه که  اندیشمندان می گویند، نمی توان بحران های اجتماعی را به صورت تک بعدی و با تکیه بر یک جنبه از آن تحلیل و تجزیه کرد، امکان ندارد بحران امروزی جامعه  را با تکیه بر دیدگاه خاص از یک زاویه تحلیل نمود و به نتیجه رسید. نمودهای این بحران را در افزایش مطالبات اجتماعی وفرهنگی ، بیکاران، فقر، مهاجرت، بزهکاری، دخالت های ونفوذ بیگانه، و… را می توان براحتی دید.
بدون شک در جامعه ای که   مشکلات معیشت افزایش یابد، نباید انتظار داشت که فعالیت های اقتصادی و تکامل فرهنگی افزایش یابد.  بعد از انتخابات کشور  دولت درگیر موجی از ، بی اعتمادی و ناتوانی دولت  شد و دولت برآمده از این انتخابات نتوانست قول های خود را با موفقیت  دنبال نماید. دولت هنوز هم با مشکلات دوران انتخابات چندسال قبل وحتی انتخاباتهایاخیر درگیر است. یکی به خاطر اینکه، تغییراتی که قرار بود بعد از انتخابات در دولت به وجود بیاید هنوز هم بوجود نیامده است و باید منتظر بود تا دیده شود که این تغییرات به وجود می آید یا نه. و از سوی دیگر دولت تا هنوز نتوانسته  برنامه ی قوی حتی در حوزه تحت پوشش ارائه دهد .
 ادامه ی تقابل  گاه وبیگاه دولت  با مجلس  وسایر قوا  وارکان نظام در برنامه های اقتصادی خود وضعیت پیچیده  و نومید کننده اقتصادی در  وارد فاز جدیدی می سازد که دولت نمی تو اند رضایت نمایندگان مجلس و به تبع آن رضایت مردم  را بگیرد و با مخالفت گسترده مردم در  فعالیت های اقتصادی دولت در سال جاری تحت تاثیر وضعیت سیاسی خودساخته  و امنیتی گمترپیش بینی شده با بی برنامگی پیش رفت. نرخ برابری ریال با ارزهای خارجی، کاهش سرمایه گذاری، افزایش بیکاری، افزایش فقر و… را جز به ناتوانی مدیریت دولتی نمی توان به چیز دیگری نسبت داد. تبیلغات کلانی که در رسانه ها از فعالیت اقتصادی دولت می شود و برنامه هایی که در قالب طرحهای  یک ساله و  چند ماهه ارایه می شود، نه تنها کاری از پیش نبرده که بر میزان بی نظمی بازار و  نگرانی مردم افزوده است. دولت  باید این واقعیت را قبول کند که این راه به ثبات و اطمینان واعتماد بازار و مردم به او  ختم نمیشود.
 
 پاورقی:
 1 /BARRY, ‘Knowledge as Power, Knowledge as Capital